Manglende information er for medarbejdere og kolleger et tomrum, der oftest udfyldes med negative forventninger og forsvarsmekanismer. Så pas på med manglende information. Manglende information rejser unødig frygt, forsvar, modarbejde og negative tanker.
Det tomrum, der opstår som følge af manglende kommunikation, vil hurtigt blive fyldt ud med rygter, sladder og ikke mindst forudfattede meninger. Tomrummet giver plads til negativitet og en masse unødig snak. Man kan sige, at der opstår en risikodækning pr autopilot. En forudsætning for et godt samarbejde er en ordentlig forventningsafstemning.
Manglende kommunikation er årsag til, at der opstår uklarhed, gnidninger og dårlig kemi og dårligt arbejde. Det er derfor jeg siger pas på med manglende information til dine omgivelser. Husk åbenhed og ærlighed. Og for lidt information vil altid skade mere end for meget information.
Ovenstående er klip fra et indlæg fra min første Blog i 2001. Jeg har mødt situationen masser af gange og jeg har mødt chefer, der falder i denne fælde gang på gang. I min ledelse har god information til omgivelserne altid været et af mine mantra.
Klar tale er ingen selvfølge. Fejl i vores mundtlige kommunikation er den største årsag til fejl i samarbejdet. Læs mere om det her.
Mundtlig kommunikation er helt essentielt for at et samarbejde kan fungere. Især når vi har travlt. For når vi har travlt, har vi ofte ikke tid til skriftligt at koordinere, hvem der gør hvad, hvornår, hvordan og hvorfor. Læs mere om det her.
Læs også mit indlæg om at være ny i lederrollen.
Vil du abonnere på nye indlæg på denne blog?
Så besøg LinkedIn udgaven og tryk FØLG eller
besøg Facebook udgaven og tryk SYNES OM.