Digital strategi prioriteres forskelligt
Illustration fra CGI´s rapport

CGI afdækker interessante forhold

Digital strategi lykkes ikke (altid). En markedsundersøgelse lavet af CGI viser, at ledere planlægger, at deres virksomheder skal blive mere digitale, og at det også er kundernes forventninger, men den digitale strategi lykkes ikke. Trods høj fokus rapporteres effekten meget lille. Og dernæst viser rapporten, at CEO og CIO slet ikke ser de samme behov.

Hovedpointen er, at ledelseslaget har øget fokus på at udvikle digitale strategier for at forbedre forrentningen. Men trenden er også digitalisering for at imødekomme kunder og borgeres forventning, og det er på tværs af industrier.  Det er tidstypisk, at det er kundedrevet nu, – det er kunderne der forventer digitalisering, som virksomhederne nu skal leve op til.  Kan man ikke imødekomme omgivelsernes forventning til digitale services, er her en oplagt disruption risiko. Læs mere i indlægget Disruption er ikke død.

Undersøgelse af 1500 virksomheder

Analysen “CGI´s 2018-2019 Insights To Action” er publiceret af CGI og præsenteret af CGI vice president Jacob Ringgaard på en CGI konference i Aarhus november 2019. CGI har interviewet flere end 1.500 ledere fra hele verden og fået deres bud på de tendenser, der påvirker deres forretning. Resultatet af de mange personlige samtaler kan læses i 2019 CGI Client Global Insights. 50 % af besvarelser er fra forretnings ledelse og 50 % fra IT ledelse. Der er spurgt på tværs af mange industrier og worldwide, dog med overvægt på Europa og Nordamerika, når pilen peger på at digital strategi ikke lykkes.

Systemintegration i top fokus

Grundlæggende it-modernisering er også højt på dagsordenen. It-modernisering og systemintegration vurderes nemlig vigtigt hos virksomhederne. Integrationer er så vigtige, at det er i toppen både i 2018 og 2019. Det er højere end sikkerhed, som tilmed er rykket ned fra 2. til 3. pladsen, nok fordi GDPR feberen har lagt sig lidt.

Digital strategi lykkes ikke

96 % svarer, at de i et eller andet omfang har en digital strategi, men kun 10 % svarer, at de ser resultater af den, dvs. den digitale strategi lykkes ikke.  Så selvom alle arbejder med digital transformation, lykkes alt for få med det. Det er markant, at der er så dårligt resultat af en top prioriteret indsats.

Strategi når ikke ud til interaktion med kunder

Kun 18 % finder, at denne strategi omfatter supply chain, og det var jo som nævnt der, hvor behovet er aktuelt set fra kundernes point of view. Forretnings- og it-ledelse er enige om systemintegration som øverste prioritet. Men at være digital for at møde kundernes behov er højt blandt it-ledere, men slet ikke blandt CEO og CFO.  Her skal CEO og CFO virkeligt invitere CIO og IT-konsulenter indenfor.

Skyerne ligger lavt

IT on premise eller som cloud er ikke et rent valg, – de fleste har en differentieret strategi, hvor noget er i skyen og andet hjemme. Og flertallet af dem, der bruger cloud, svarer at det er en private cloud, – dvs lige i forlængelse af den hosting tendens, der har hersket i mange år.

I bedste GDPR stil spørges også til de ledere, der har data i cloud,  om de ved, hvor deres data rent fysisk er henne i skyen. Kun 42 ved hvor (bl.a. i hvilket land) deres data lagres. Det er ikke god GDPR stil.

Tal sammen og søg hjælp

Interessant at se, når svarene deles op mellem forretningsledelse og it-ledelse, at prioriteringerne er helt forskellige. Det tyder på, at alignment mellem It og forretning slet ikke er på plads derude. Og CGI finder endog, at det ser værre ud i 2019 end i 2018 undersøgelsen.   Det er åbenbart, at CEO/CFO og CIO hver kan bidrage til strategi og effektuering af strategien, når de sidder med hver sin holdning og hver sin viden. Men de skal have hjælp og udfordres, for det er vigtigt de koordinerer og inspirerer hinanden. Ganske som vi i IT verdenen har prædiket som god latin i 25 år.

Læs videre i indlægget digital-first.

Kilde: CGI´s 2018-2019 Insights
Ivan Munk besøgte CGI´s konference i november 2019.

Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog

Digital strategi lykkes ikke
Del gerne til dine kontakter:
Annonce

Annonce
Tagget på: