DigitalEurope indsatsområder som fælles indsats i Europa
Kilde og copyright: DigitalEurope

DIGITALEUROPE er en organisation, der repræsenterer industrier indenfor digital transformation i Europa, som en fælles indsats i EU. Organisationen arbejder for et lovgivningsmiljø, der gør det muligt for europæiske virksomheder og borgere at trives med digitale teknologier.  De arbejder efter det mål, at Europa skal vokse, tiltrække og opretholde verdens bedste digitale talenter og teknologiselskaber.

Vision og mission

Organisationens vision er et EU, der plejer og støtter industrier inden for digital teknologi, med både fokus på job, innovation og økonomiske fordele og de samfundsmæssige udfordringer.

Missionen er på vegne af medlemmerne via en fælles indsats i EU at fremme et forretnings-, politik- og lovgivningsmiljø i Europa, der bedst realiserer visionen, opnået ved samarbejde mellem positive partnere og interessenter.

Mange medlemmer

DIGITALEUROPE repræsenterer over 35.000 virksomheder overalt i Europa. Det er en international non-profit forening, der arbejder for fælles indsats i Europa, og de kalder sig selv for digitaliseringsindustriens stemme.

DIGITALEUROPEs stærke netværk af nationale organisationer giver en unik mulighed for at bygge bro mellem EU-baserede politiske beslutninger og nationale realiteter. Det omfatter 40 nationale organisationer, der repræsenterer 28 europæiske lande.

Medlemskabet omfatter også 70 virksomheder, der er verdensledende inden for deres aktivitetsområde. De 70 er blandt verdens førende inden for digital innovation såvel som inden for produktion og anvendelse af digitale teknologier. Uanset deres oprindelse og den digitale økonomis globale karakter, innoverer og investerer alle virksomhedsmedlemmer massivt i Europa.

I alt repræsenterer de over 35.000 virksomheder, der driver og investerer i Europa. Læs mere om det på DigitalEurope Corporate.

De har en politik med “et medlem, en stemme”, så de store ikke tryner de mindre. Det betyder, at alle medlemmer uanset størrelse har samme vægt i interne beslutninger. Dette skaber en atmosfære af samarbejde mod fælles mål.

Hvor er Danmark i sammenligning

Danske virksomheder gør det bedre end EU gennemsnit, men der er stadig lang vej forude. Det at anvende teknologi er ikke det samme som at have en digital forretningsmodel. DigitalEurope illustrerer det således:

Illustration fra DigitalEurope 2019 fælles indsats i Europa
Illustration fra DigitalEurope 2019

Politisk mål

Organisationen bidrager også til en EU politik på området. I deres 2025 mål udtrykker de, at medlemmerne sammen stræber efter et Europa, hvor digitale teknologier, innovation og kunstig intelligens kan give Europas mennesker konkurrencedygtige job, bedre sundhed og bedre offentlige tjenester. De udtrykker ønske om et stærk DIGITAL EUROPE, der “tager ledelse inden for skabelse af digital integration, grøn vækst, innovation, tillid, agile mission-baseret beslutningstagning, der driver velstand og skaber fordele for det europæiske samfund og fører globalt i en åben økonomi.”

Talrige indsatsområder

På deres hjemmeside er rapporter frit tilgængelige fra mange indsatsområder. Her skal kun gives fire eksempler.

RPA

Robotteknologi / RPA fylder til min overraskelse ikke ret meget blandt deres publikationer, – men de har dog beskrevet deres politik på området. Kort fortalt er RPA (robotic process automation) en softwareløsning, der imiterer en almindelig medarbejders adfærd i sin betjening af IT-systemer. RPA kan imitere et menneske og betjene en computer gennem det samme interface, som et menneske bruger.

Fælles smartphone charger

Den frie konkurrence giver os jo et utal af valgmuligheder, uanset om vi ser på kaffemaskiner, biler eller smartphones. Men om det er i DigitalEurope eller det er politikere i EU, der først tænker forenkling af markedet og brugeroplevelsen i form af en fælles standard smartsphone oplader vides ikke. Men det gamle forslag er dukket op igen, om end det er 10 år for sent, for i dag bygger mange flere avancerede funktioner ind i stikket end bare at kunne lade op.

Leverandørerne vil med fælles tekniske beslutninger imødegå, at EU vedtager endnu mere omfattende fælles standarder. Men Apple kom i en identitetskrise, når det oplagte valg dengang var Micro USB som det fælles stik. Mens de fleste er enige om målet, prøver Apple at ride stormen af ved at sælge adaptere mellem Apples Lightning stik og Micro USB. Siden 2014 har de fleste bortset fra Apple været enige om USB-C.

En fælles oplader-standard til mobilt udstyr omfatter jo også effekt og sikkerhed, især aktuelt hvis den også skal rumme tablets, kameraer og andre mobile enheder. De fleste tror på, at det kun kan praktiseres for mobiltelefoner, idet andre mobile enheder har behov for meget mere effekt. Hvis det lykkes at blive enige, er det en åben dør for standardisering på andre områder.

usb-c fælles oplader EU

EU og en lang række mobilproducenter indgik ellers i 2009 en frivillig aftale om fælles opladere fra 2012. Aftalen blev indgået mellem EU og mobilproducenterne. Men på trods af, at Apple var med i aftalen, valgte Apple at fortsætte med at udvikle sit eget opladerstik. Politikerne tænker mere miljø end forbruger nu, hvor Kommissionen nu skal fremlægge et forslag inden juli 2020.

(Red. indsat 1/10/2021: Det blev ikke i 2020 men i 2021 og stadig med lange udsigter, læs mere hos Komputer for alle eller på MSN.

AI

Kunstig intelligens (AI) er, takket være fremskridt i deep learning og neurale netværk, blevet et af de største spørgsmål blandt virksomheder og borgere, – og her også i EU-politik. Se rapporten Artificial Intelligence. Faktisk er det indenfor AI, at EU ser den største udvikling i de nærmeste år.

Privacy

Datamarkedet en af de hurtigst voksende dele af den europæiske økonomi. DIGITALEUROPE ser som sin opgave at sikre, at europæiske brugere nyder godt af de højeste standarder for databeskyttelse og privatlivets fred. De tilstræber også at sikre, at beskyttelse og innovation kan gå hånd i hånd. Læs f.eks. rapporten datarettigheder.

Fra startup til unicorn

Organisationen DIGITALEUROPE følger og støtter startup-miljøet, og præmierer bl.a. hvert år nogle vindere på det felt. Europa halter bagefter nogle af dem, som vi ellers gerne måler os op mod. DigitalEurope præsenterede med CB insight som kilde disse tal, hvor USA og Kina helt stikker af:

Kilde: DigitalEurope og CB Insight om  fælles indsats i Europa
Kilde: DigitalEurope og CB Insight

Future Unicorn Award

Unicorns er defineret som vækstvirksomheder med en markedsværdi på over 1 milliard dollars. Langt størstedelen af verdens unicorn-selskaber beskæftiger sig med teknologi eller telekommunikation.

DIGITALEUROPE afholder årligt “Future Unicorn Award”, der skal fejre SMV’er fra hele Europa, der har potentialet til at komme blandt de fremtidige europæiske teknikgiganter. Der ses på SMV’er, der har haft succes med digitaliseringen af deres forretningsprocesser og med at tilbyde innovative digitale produkter og tjenester. Prisen uddeles ved at bede alle de nationale foreninger tilknyttet DIGITALEUROPE om at vælge en enkelt SMV fra deres land. Dette resulterer i et virkelig europæisk udvalg af digitale virksomheder fra alle sektorer.

Dansk vinder i 2020

Hver år finder DigitalEurope så på ovennævnte grundlag en vinder til “Future Unicorn Award”, og i 2020 var det et dansk firma der vandt. Her kan du læse om nomineringen af Corti som løb med sejren.

Flere unicorns i EU

Opdatering 26.04.2021: Blot to af verdens 100 største IT-virksomheder er fra EU, det er SAP og ASML. Ud af de 635 unicorns  har blot 42 hjemme i EU. Europa er langt efter USA og Kina. Det skal der laves om på, hvis vi vil være med til at sætte de globale IT-standarder for fremtidens samfund, mener Margrethe Vestager. Målet er dobbelt så mange europæiske unicorns inden 2030.

Ivan Munk deltog på Digitaliseringsmessen oktober 2019. Dette indlæg er publiceret oktober 2019, og opdateret februar 2020 med årets award vinder.

Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog

Fælles indsats i Europa
Del gerne til dine kontakter:
Annonce

Annonce
Tagget på: