Emoji Trend Report fra Adobe (2019) fortæller, at 78 % af brugerne mener, at Emojis kan være OK. De mener, at man optræder mere sympatisk, hvis man anvender emoji i sine e-mails. Som så meget andet er der fordele og ulemper. Her er det fordele for det signal man sender, men der er også faldgrupper, der kan ødelægge signalet helt.
Budskab med emoji
Ikke alle synes at Emojis kan være OK. De, der ikke anvender emoji´s, kan ske at have en anden opfattelse. De kan være neutrale eller måske negative overfor emoji´s. Så pas på, – ens budskab med emoji vil kunne opfattes forskelligt afhængig af modtageren. Tilmed skal emoji´s anvendes med forsigtighed, for den følelse man lægger i valget af en emoji kan aktivere en anden opfattelse hos modtageren. Desto værre, hvis man prøver at være spydig eller ironisk via en emoji.
Virksomheder kan have gavn af at anvende emojis på de sociale medier. Emojis er blevet et sprog for sig selv, og en del af vores kommunikation. De kan gøre opslag på sociale medier mere tiltagende. De kan medvirke til at budskabet i et opslaget bliver forstået, eller virke mere personlige. En undersøgelse foretaget af forskere fra University of Cambridge bekræfter, at positive emojis kan have en god effekt på et budskab.
Emoji plus og minus
Man skal ikke overdrive, og man skal ikke invertere sit budskab ved f.x. at skrive vredt og så vende det om med en smiley. For spydigheden med negativ tekst vendt med en smiley opfattes ikke nødvendigvis, for teksten er allerede opfanget inden smiley mødes.
Omvendt, hvis man er bange for at budskabet utilsigtet kan læses negativt, kan man sikre sig med en smiley. Vurder også om en emoji kan mistolkes, hvis modtageren er i en anden ”mode” end afsenderen, – nogle emoji kan nemmere mistolkes end andre.
Det vil være en god idé at studere, hvordan man optræder mere sympatisk hvis man anvender emoji, og studere risikoen nærmere, så brows på ”understand emoji”.
Her er i Alt om Data er lidt tips til gode og advarsler om ikke gode emoji.