I mit indlæg it-anvendelsen bliver aldrig det samme igen skrev jeg om it og corona ud fra bruger perspektivet. Her supplerer jeg med nogle betragtninger om corona og it-infrastruktur og sikkerhed.
IT sikkerhed i hjemmet
Alle de nye tiltag betyder, at rekordmange danskere nu logger på virksomheders og offentlige institutioners netværk fra hjemligt udstyr og forbindelser. Begge dele er ofte dårligere sikret end arbejdspladsens. Og det står hackere parat til at udnytte. Det kan genere både hjemmearbejdspladsen og de virksomheder og institutioner, de kobler op til.
Forsvarsministeren iværksætter i disse dage et særligt beredskab, der skal hjælpe på den farlige cocktail, som Berlingske refererer her.
Center for Cybersikkerhed har med udgangspunkt i corona situationen udgivet en ny trusselsvurdering om brugen af hjemmearbejdspladser, som også indeholder nogle gode råd.
Spam og hackere
De store systemer er også i fare for besøg af hackere, – med skolernes og statens systemer nok mest i front. Alene den kendsgerning, at der er meget mere trafik lokker hackere til. Og et af hullerne vil være falske e-mails om corona, for hackerne spotter straks mulighed for at misbruge en samlet stor interesse for et emne. Så vi kan alle ikke være forsigtige nok med hvilke links man klikker på, – kig altid først på afsender mailadressen og vurder om det ser seriøst ud, – og hold PC opdateret.
Holder infrastrukturen?
Corona og it-infrastruktur er givetvis en udfordring. Både private og offentligt ansatte skal i betydeligt omfang arbejde hjemmefra i en periode. Det vil uden tvivl betyde voksende mængder trafik i telenettene, som følger med øget hjemmearbejde, webinarer og videomøder. Og derudover at mange er hjemme og har tid og stort behov for nyhedssøgning og spil via nettet.
Industrien er rolige
Ifølge Jakob Willer, direktør i Teleindustrien, har vi som udgangspunkt ”en solid og god digital infrastruktur i Danmark, som er bygget til også at kunne håndtere den ekstraordinære mængde datatrafik, som forventes at følge af den nuværende situation. Teleselskaberne vurderer, at både bredbåndsnet og mobilnet har kapacitet til at håndtere den tiltagende datatrafik, som måtte komme”.
Teleselskaberne er forberedte
Teleselskaberne er meget opmærksomme på, at telenettene er en samfundskritisk infrastruktur, og selskaberne har beredskabsplaner klar for at sikre, at teleforsyningen kan opretholdes. Men også de er sårbare overfor mere end normalt sygdom eller karantæne i medarbejderskaren. Jacob Willer skrev ”hvis de nødvendige tiltag til at begrænse spredningen af Covid-19virus medfører en mindsket kapacitet til at håndtere fejlretning, kundeopkald eller lignende, kan der blive behov for at prioritere mellem opgaver. Opgaver af samfundskritisk karakter vil have forrang. Og fortsatte “det betyder blandt andet, at opkald prioriteres over dataforbrug, så vi sikrer, at danskerne kan komme i kontakt med hinanden. Opkald til nødberedskab som fx 112 og politiet altid vil blive prioriteret og går forud for alt anden trafik i nettene.”.
TDC har udsendt pressemeddelelse om opretholdelse af stabil drift
Initiativ for at reducere belastningen
Med hjemmearbejdspladser, hjemmeskole og at mange holder fri og har tid til net, spil og streaming vil dog udfordre den samlede kapacitet. EU kaldte bl.a. Netflix og Facebook til møde 20. marts for at drøfte midlertidig reducering af billedkvalitet på streaming for at reducere det samlede træk på internettet. Efterfølgende har YouTube, Facebook, Netflix og Sony meddelt, at de reducerer dataforbruget ved at reducere billedkvaliteten.
Kapacitet og service nok
Samtidigt med at hjemmearbejdspladserne får brug for support fra It-afdelingerne, er de selv delvis ramt mht. ressourcer. Og det kan være en udfordrende opgave at servicere hjemmearbejdspladserne, når VPN ikke virker, PC´en låser, headset skal tilsluttes Skype eller andet driller.
Også de services, som man benytter til hjemmearbejdet, er nu udsat for større forbrug end hidtil. De kan ikke nødvendigvis scaleres hurtigt nok op. F.eks. meldte samarbejdsprogrammet Teams fra Microsoft allerede om driftsproblemer med flere timers nedbrud rundt om i Europa mandag d 16. marts, på den første rigtige hjemmearbejdsdag.
Et andet eksempel er skolernes it-system, Aula, som gik ned samme aften som regeringens udmelding om lukning af alle skoler. Udmeldingen satte så meget pres på Aula, at systemet gik ned, og leverandøren Netcompany kom på overarbejde. Mange forældre havde nok behov for viden om, hvordan hjemmeundervisning vil komme til at fungere.
IT industrien selv er også ramt
Både den danske og internationale it-industri risikerer at blive hårdt ramt. Administrerende direktør Natasha Friis Saxberg i IT-Branchen siger, at det er en anledning til at tale om en omstilling, som alle virksomheder skal i gang med.
Lige nu, hvor der er mest brug for IT, kan der være produktionsproblemer i hardware sektoren pga. transport og mangel på medarbejdere i produktionen. Og endnu værre er der jo helt lukkede virksomheder i Asien.
Den internationale halvlederindustrien er dybt afhængig af Asien. Halvlederindustriens forsyningskæder er i fare, og det er nødvendigt at lægge nye strategier for opretholdelse af forretningskontinuitet og den globale forsyningskædemodel for at skabe en mere robust fremtid.
Læs mere i mit indlæg it-anvendelsen bliver aldrig det samme igen.
Indlæg af Ivan Munk på CXO2´s blog om IT på www.CxO2.dk/blog
Marts 2020